Projektbaseret læring - PBL

PBL - Projektbaseret læring

I et projektbaseret læringsforløb arbejder eleverne med løsning af et autentisk problem eller med besvarelse af et komplekst spørgsmål. En forudsætning er, at elevernes projekter præsenteres, offentliggøres og gør en forskel, samt er relevante og har reel værdi. PBL skærper elevernes kritiske tænkning og udvikler både deres faglige kompetencer og sociale forståelse. Lærere og pædagoger samarbejder om at planlægge skoledagen således, at der arbejdes tværfagligt med udgangspunkt i autentiske - og gerne aktuelle - problemstillinger.

PBL på LangebjergskolenVi inddrager eleverne og tager ofte udgangspunkt i deres forslag til projekterne. Dette giver dem en reel indflydelse på arbejdet i skolen, og samtidig oplever de, at deres viden er vigtig. Vi har et tæt samarbejde med forældre, foreninger, museer, virksomheder m.m., og igennem dette samarbejde møder vores elever den verden, de skal lære at begå sig i, de udvikler handlekompetencer og bliver dygtige formidlere.

PBL er en læringskultur, som skaber større engagement og læringslyst, og vi får ofte besøg af lærere, skoleledere, forskere og politikere, som er nysgerrige på vores arbejde. På de besøg deltager vores PBL-ambassadører - elever fra 2.-9. klasse, der har meldt sig til at fortælle om deres arbejde med PBL i klasserne. Det er vigtigt for skolen, at eleverne bidrager i denne formidling af vores læringskultur med deres oplevelser og erfaringer med PBL.

PBL er en undervisningsmetode i konstant udvikling, og lærere og pædagoger opsøger og præsenteres løbende for ny viden og kompetenceudvikling - både eksternt og ved vidensdeling med skolens eksperter på området. Det er også vigtigt for os, at både elever og medarbejdere er med til kontinuerligt at udvikle PBL på Langebjergskolen. Det er vores mål, at alle elever gennem PBL oplever motivation og meningsfuldhed, tager ansvar for deres læring, lærer at bringe hinandens kompetencer i spil og får mod på livslang læring og uddannelse.

Læs mere om PBL i vores værdifolder herunder.

Læs også skoleforsker Louise Klinges debatindlæg om PBL på Langebjergskolen

Langebjergskolens værdifolder

Shape Created with Sketch.