Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Klassedannelse

Klassedannelse

Princip: 
Klassedannelsen skal sikre den bedst mulige sammensætning af elever i de enkelte klasser.    

Hensigt:
Klassedannelsen skal sikre, at klasserne bliver sammensat på en måde, så der skabes bedst mulige sociale grupper og arbejdsenheder. Klassedannelsen skal være med til at sikre såvel elevgruppen som den enkelte elev en faglig og personlig udvikling i hele skoleforløbet, således at eleverne kan blive så dygtige de kan og opnå den bedst mulige trivsel. 

Ledelsens retningslinjer for udmøntning:

Forud for skolestart:

  • Klassedannelsen foregår efter et struktureret samarbejde mellem skolen, daginstitutionerne og fritidshjemmet i perioden fra januar – juni forud for skolestarten.
  • Klassedannelsen baserer sig derfor dels på skriftlige og mundtlige overleveringer fra daginstitutionerne dels på observationer af de kommende skolebørn i daginstitutionen og i perioden fra maj til juni på fritidshjemmet. De kommende skolebørn observeres endvidere i forbindelse med gentagne besøg i skolen.
  • Ovenstående samarbejde skal danne udgangspunkt for, at de nye børnehaveklasser dannes, så de er klar ved skolestarten. Hvis det skønnes, at samarbejdet og overleveringerne ikke giver et tilstrækkeligt kvalificeret grundlag for at danne klasserne, kan den endelige klassedannelse udsættes til efterårsferien. 
  • Hvis det i løbet af børnehaveklassen viser sig, at klasserne alligevel ikke er sammensat hensigtsmæssigt, kan klassedannelsen undtagelsesvis ændres helt frem til slutningen af børnehaveklassen.


Klassedannelsen foretages med udgangspunkt i nedenstående principper:
     - børnenes køn   
     - børnenes sociale relationer til hinanden
     - en jævn fordeling af fagligt og socialt ressourcestærke og
       ressourcekrævende børn
     - børnenes alder og modenhed
     - særlige individuelle hensyn 

I løbet af skoleforløbet:

  • Der kan også ændres på klassesammensætningen på andre tidspunkter i skoleforløbet for så vidt det skønnes nødvendigt i forhold til princippet. Ny klassedannelse gennemføres kun når det skønnes af fordelene er væsentlig større end ulemperne og sker med udgangspunkt i samme principper som for børnehaveklassen.
  • Det er i forløbet vigtigt at sikre et gensidigt højt informationsniveau mellem skolen og forældrene. Allerede i forbindelse med skolens første overvejelser om ny klassesammensætning, informeres forældrene om skolens vurdering. 
  • Ved beslutning om ny klassedannelse informeres eleverne mundligt af lærerne. Samtidig informeres forældrene skriftligt og de indkaldes til et orienterende møde om klassedannelsen.
  • Efter en ny klassedannelse foretager skolen løbende evaluering af resultaterne af klassedannelsen.


Godkendt:
April 2018